Hvorfor får noen biler et bestemt image?

Noen ganger kan vi bare se på en bil og få visse assosiasjoner. Det kan handle om størrelsen, fargen, eller fasongen, eller den er kanskje dekorert på en spesiell måte, eller vi har kanskje sett bilen før i en eller annen sammenheng.

Biler i filmroller

Har vi sett en spesiell bil i en film en gang, så får vi gjerne assosiasjoner til filmen når vi ser en lignende bil. Spesielt gjelder dette raske biler som er stylet, senket og kanskje trimmet. Vi hører motoren brumme dypt, og vi tenker automatisk på rask fart og billøp. En av de karakteristiske filmene som viser dette ganske tydelig, er «The Fast and The Furious». Faktisk er ikke det bare én film, men hele 7 filmer som er utgitt til nå i denne serien. Filmene handler om raske biler, og det er lett å tenke på filmen når man ser bestemte bilmerker.   

Reklamepåvirkning

Vi blir påvirket av reklame, det kan vi ikke legge skjul på. Det vi ser, leser og hører om et spesielt bilmerke på reklamen, er også det vi tenker på når vi ser bilen. Dersom noen er ute etter en god vinterbil, hører de kanskje ekstra godt etter når ordet «firehjulstrekk» blir nevnt, og er du ute etter en familiebil med romslig plass, så er det ikke først og fremst en «snerten bybil» du ønsker deg. For alle som kjører langt og ofte, er en elektrisk bil uaktuell, med mindre du går for en Tesla – som har fått et sporty image og har blitt en bil som er likestilt med biler som trenger drivstoff for å ha god fremdrift.

BMW X5

Vis meg bilen din, og jeg skal si hvem du er

Vi kan ofte se på bilene hvem som kjører dem. Det er ikke først og fremst store, kraftige menn som kjører Toyota Yaris eller Mini Morris – og sjelden ser vi den søte lille bestemoren i en BMW X5 eller Jaguar. Men vi skal ikke ta for gitt at det er en viss type mennesker som kjører bestemte biltyper. Det er ingen regler for hvem som kjører hva. Man kan faktisk bli lurt av bilens image.

Sponsing

Mange store bilmerker sponser idrettsutøvere. Det er positiv reklame når den du sponser, kommer først over målstreken. Da vil kanskje publikum legge merke til at det står VOLVO, TOYOTA eller AUDI på utøverens jakkeskulder – og man vil assosiere bilen med denne idrettshelten. Kanskje det til og med påvirker ditt neste bilkjøp?